søndag 19. april 2015

Ny bok, og jeg elsker den!

Fant en god plass å lese mens vi dro over saltfjellet :)
Da har jeg satt meg ut på enda ett eventyr, som viste seg til å leve opp til forventningene. Denne boken er litt mer kjent enn den forrige jeg leste, og mange millioner kjenner forfatteren, Jo Nesbø. "Rødstrupe" som jeg er godt i gang med å lese ble utgitt i 2000 av Aschehoug & Co og har en spennende og actionfylt handling. Jeg mener at det kan være mange tema som omfatter denne boken, for eksempel depresjon, kjærlighet og schizofreni.

I starten av boken får vi møte førstebetjent Harry Hole og hans partner Ellen under et sikkerhetsoppdrag. Måler er å få den amerikanske presidenten trygt fra flyplassen og antagelig vis til et hotell i nærheten. Etter gjentatte sikkerhetsprosedyrer får Harry øye på en person med et våpen i en av billettbodene ved siden av veien. Harry prøver å få kontakt med noen som kan identifisere mannen i boden, men får ikke svar. Han mener at det kan være en av Secret Service- folka, men tar ingen sjanser og nærmer seg personen i billettluken med en revolver i hånden. Han får ingen reaksjon av mannen når han roper "Police" og må ta en avgjørelse når han ser eskorten med presidenten nærme seg billettluken. Han sikter på mannen og avfyrer tre skudd i hans retning. 

Bare fordi jeg kan, her er ett bilde til :D
Harry Hole er en svær mann, med en atletisk og slank kropp som signaliserer at han er et sted i begynnelsen av tredveårene. Han banner ofte og roter med det som rotes kan. Litt senere i boken blir Harry beskrevet som en "Bruce Willis" med litt for store ører. Til å være en glattbarbert, høy og atletisk mann som ligner på den nok så maskuline "Bruce Willis", er Harry følsom og "bløt" på innsiden. Dette får vi se etter at en nær venn av Harry blir utsatt for en tragedie. 

Boken gikk opp til forventningene og enda mer! Jeg har likt hvert eneste kapittel så langt, og ser fram til å lese mer. 
PS: Jeg skulle ta med en annen sentral person i dette innlegget, men den personen blir beskrevet så sent i boken at jeg tenkte det kunne vente. Ellen er en sentral person gjennom store deler av boken, men blir lite beskrevet.

1 kommentar:

  1. Du har en fyldig og innholdsrik blogg om denne boka, bra! Selvfølgelig kan mer tas med senere etter hvert som du leser. Det du nevner om innholdet og om personer er ryddig presentert! Her blir det spennende å følge deg videre. Syns "boking"-bildene er kreative og flotte.

    SvarSlett